Bara ord - ingen tanke


Lördagen den 1 augusti 2009.

Han är så fin. Han kommer dö snart. Jag vill inte. Tänker att jag vill hejda, men ingen kan hejda längre.
Tänker att de sett fel, fel pojke och snart ringer för att säga oss det. Men ingen ringer.

Tänker att om jag mobiliserar all ilska som bubblar inom mig med hjälp av ett ord eller
ett upprop eller...så skulle cancer ta slut. På riktigt kanske ilska skulle kunna slå cancer på käften?
Ilskan i mig gör att mina händer vibrerar på dagarna nu, utan att jag ens knyter dem eller koncentrerar mig på det.
Jag är så arg att händerna säger till mitt förnuft att slåss.
Jag krockade med en idiot i soprummet idag, när jag för första gången på två veckor lämnade lägenheten för ett par minuter. Han ville inte vara miljövän och slängde en tvättkorg av plast och metall, i plastinsamlingen. Jag ville hejda honom, berätta att vi inte kan göra så mot "djur och natur" som John skulle sagt.
Men jag lät bli, i rädsla för att skrika att han var helt jävla vidrig och att min son dör i cancer; "ditt svin".

Tänker att om jag bara är snäll,självuppoffrande, koncentrerad på mitt barn och inte på mitt ego, mina känslor och min oro för min framtid, då skall jag rikeligen belönas med att John slipper det här. Kanske blir han helt frisk och får stanna då? Snälla.... jag menar...JAG SKA VARA SNÄLL.

Tänker att allt jag knasat med i min bakgrund, jag menar allt skit, är det som drabbat John så hårt. Jag vill få det ogjort, men det är försent. han måste dö för min skit. Tänker så mycket magiska tankar att bara det i sig kan ses som synd...och synd är ju inte bra.....

Allt vidrigt i världen är cancer. Jag tror ju inte på ondska, med säkerhet existerar inte ondska, det vet jag. Det är skönt att veta. Ni kan fråga mig om ondska, jag kan om det. Det finns inte. Men cancer finns och så krig förstås. Men inte ondska. Undrar om Gud finns? Den är inte helt god då. Men troligtvis så är det slut på goda gudar. Jag vet att John kommer att finnas all tid. Vi kommer att mötas igen. Det vet jag nu. Det har jag just lärt mig, förresten. Jag fick förstå för ett par dagar sedan att våra händer kommer att mötas och att mina moderliga armar kommer att omfamna Johns fina, fina kropp igen. Då är vi friska - båda två. Cancer finns inte där. Allt detta känns skönt att veta. Det är riktig kunskap. Det är viktig kunskap.

John ville att vi skulle beställa änglastoff på nätet, sånt som Tingeling har, Då kan man flyga. Det vill han. Jag med. Vi surfade runt på nätet en kväll, på ett isolerat rum på Huddinge sjukhus. Vi fick mest träffar på olika teer, som vi inte vågade prova. Änglastoff, vart kan man få tag på det? Jag behöver det omedelbart, eller i alla fall snart. Blir ledsen att jag inte kunde fixa det åt John, då i januari. Jag borde fixat allt åt honom, mat han ville ha, saker han ville ha, uppmärksamhet han ville ha, tid han ville ha, böcker som skulle läsas, sånger som skulle sjungas, filmer som skulle ses.

JÄVLA SKITMAMMA, som inte räddat ditt barn från cancer och döden, jävla skitmamma.......
Varför gör jag inget, utan bara låter mitt barn DÖ, varför gör ingen något....VARFÖR?

Tänker att jag inte bara kan ge upp. Jag får ofta höra att jag på jobbet är en sån som visar att man inte om någon, någonsin får ge upp. Vem är jag som då håller på att ge upp om min egen son?

Hur kan jag känna att jag inte gett upp, men kanske ändå låta honom få dö?

(Mitt tidigare PS om inlägg verkade bara skrämma bort allas reflektioner, så jag raderar det....)
//Malin

15 kommentarer:

  1. När det blir så här allvarligt så blir det ofta tommare i kommentarfältet. Min mamma kommenterade det en gång, ju allvarligare inlägg desto färre kommentarer.
    Min son dog i juni och jag vill bara skriva till alla som tänker att de inte vet vad de ska säga: det finns inga magiska ord som det gäller att komma på. Det man så förtvivlat behöver i sådana här lägen är att veta att man inte är ensam. Det spelar ingen roll vilka ord som används bara några ord sägs.

    Tack för ett fint inlägg, Malin, det berör mig mycket som du vet och jag känner att vi har mycket att tala om längre fram...

    SvaraRadera
  2. Du är inte ensam Malin.

    Jag kan inte dela detta fullkomligt vidriga helvete med dig men du har en vän för livet i mig.

    SvaraRadera
  3. Emelie och jag tänker mycket på er här nere i Småland. Jag har suttit flera kvällar och läst era fina texter, men inte skrivit. Emanuel frågar då och då efter John, kanske för att han ser bilden på bloggen bland "top sites". Eller för att John faktiskt är ett av de barn han lekte med först, en av hans vänner. Jag är mycket tacksam att ni kom på Saskias namnkalas och fikade med oss hela familjen. Det betydde väldigt mycket för oss.

    Änglastoff kommer på posten.
    /magnus

    SvaraRadera
  4. Jag hann aldrig läsa ditt "PS". Men jag tycker inte att du ska radera något!

    Jag försöker förstå vad ni går igenom men det kan jag inte. Det är så grymt.

    Kram från Maria.

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig träffat er, men finns i periferin som moster till Johns dagiskompis Malte. Jag önskar att det fanns rättvisa - att inte John och ni skulle ha drabbats av detta outhärdliga; att jag kunde svinga ett trollspö och ge er tillbaka livet som det var före Johns sjukdom. Jag gör det enda jag kan, sätter in pengar till Barncancerfonden och hoppas att ni ska få sinnesfrid och ett fint farväl.
    Många kramar, Catarina

    SvaraRadera
  6. Jag var här inne igår också men saknade ord att skriva. Det gör jag idag också men vill att ni ska veta att vi är många okända som tänker på er och gråter med er.
    Kramar, Josefine

    SvaraRadera
  7. Du ger ju inte upp! Du fortsätter och finns för John med alla dina frågor, tvivel och vredesutbrott. Bättre mamma kan man inte få.

    Stor kram
    /Kicki

    SvaraRadera
  8. Tack för att du vill dela dina tankar med oss. Tänker på er varje dag. kramar Feryal m familj

    SvaraRadera
  9. Är en av dem som varit inne och läste men inte kommenterat. Vad skriver man för kommentar.. Försöker förstå vad ni går igenom. Kan troligtvis inte fatta helt och hållet. Gråter till era texter och tänker att livet inte borde få vara så orättvist. Känner dig Malin bara lite grann, resten av familjen inte alls, eller endast genom bloggen där ni så generöst delar med er av er verklighet. Om det finns minsta lilla sak jag kan göra för er så säg till! Med kärlek och värme / Linda Lindholm

    SvaraRadera
  10. Har inga ord förutom en massa svordomar på en massa olika språk. Jag kan inte förstå att mina
    vänners son ska... Ni är helt fantastiska som delar detta så öppet med oss. Önskar jag kunde bära en del av er smärta, om så bara för en kort stund.

    /Patrik Fall

    SvaraRadera
  11. Många kramar och tankar från Nina och Rikard Forselius, vi finns här när ni vill och behöver...

    SvaraRadera
  12. Den där bilden säger mer än tusen ord och din vackra text berör mig så. Du är världens bästa mamma och den kärlek och trygghet du skänker John är det finaste någon kan ge. När det är dags för honom att gå kommer han vara full med er omtanke och kärlek. Många Kramar till er alla!

    SvaraRadera
  13. Jag tänker också såna tankar som du: är det nåt JAG gjort som straffar mig NU? Det är ju inte så, det vet vi ju eller hur! Du är världens bästa mamma precis som jag men vi har av någon anledning drabbats av detta. Vad den anledningen är kommer vi aldrig att få veta men jag vet bara att det aldrig är sura, elaka, vidriga människor som drabbas av cancer. Alla jag känner är av den härligaste sorten...Finns gud??? Vet ej... Tusen kramar

    SvaraRadera
  14. Finaste Malin. All ilska du känner över det grymma som händer er måste du också få känna. Alla frågor som lämnas obesvarade och sorgen, allt som du bär och burit så länge.
    Ett kan jag i alla fall säga: Du har aldrig gett upp om ditt älskade barn, inte ens nu, och det är så tydligt i allt du skriver.


    / Sara

    SvaraRadera
  15. tårarna strömmer ner för kinden, det värsta som kan hända har hänt ett litet oskyldigt barn har blivit drabbad sånt som inte ska hända.
    jag har ofta tänkt på er sen din mamma berätta en kväll när vi jobbade ihop.
    jag som skriver är din gamla klasskompis från högstadiet lotta svantesson (mann). kram på er .

    SvaraRadera