Blogg, terapi och kultur.....så här är det för mig nu.

Bloggande som terapi kan nog vara jävligt dåligt, men som minnesanteckningar fungerar det väldigt väl för mig. Kanhända känner man när man läser på vår blogg att det är för plågsamt, att man kommer för nära och till och med kan någon tycka att det är för utlämnande... Då får man helt enkelt bara låta bli att läsa! Det ÄR (läs: anses) utlämnande att berätta om smärta och död i vår kultur. Kanske kan vår blogg göra något åt den föreställningen.....

Snart har två veckor utan John passerat.
Jag tänker att jag inte känner någonting. Jag är bara tom. Jag vet inte ens hur det borde kännas längre. Har svårt att minnas någonting nu. Minns inte det som skett i vår, i sommar, för snart två veckor sedan, alldeles nyss. Jag blandar ihop saker jag tänkt, med saker jag sagt eller kanske sagt. Minns Johns liv rinna ur mina händer. Minns Johns röst ropa - kom mamma, vilket innebär att jag inte var där, just då, hos honom. Minns Johns rörelser och kroppens mönster när han sprang, hans fladdrande händer för att hitta balansen efter massa cytostatika. Minns hans röst och längtar outsägligt. John.....

Är ledsen. Gråter ibland. Men oftast känner jag gråt bubbla i kroppen, gråt som inte kan komma ut ordentligt. När gråten kommer får jag ont och vill skrika. När smärtan kommit tar kroppen bara över och slutar gråta trots att jag vill gråta, eftersom smärtan blir outhärdlig annars. Smärtan av gråten är så gränslös att kroppen inte kan ge tillträde för gråten. Den är inte fysiskt möjlig. Jag kan inte bära gråten, jag kan inte härbärgera den.

Är rädd också. Rädd för att livet ska kännas innehållslöst nu och framöver. Rädd att jag för alltid har förlorat upplevelsen av total hängivelse i skratt och lycka. Rädd för att förlora känslan av lycka och tilltro på livet som jag så ofta förut kunnat känna. Hängivelse - som gjort att jag förut vågat leva, vågat ta chanser, vågat vara nära andra människor. Hängivelse som gör att man kan leva livet fullt ut, livet som Malin, livet som gör mig till den jag är. Det liv som jag ville att John skulle få lära känna mer av. Jag är i fullständig skräck vid tanken på att mitt liv nu är för alltid förminskat och att jag blivit reducerad till något annat - nu när vi måste leva utan John- annat än i våra minnen.

Jag förstår att livet är jävla skört. Jag förstår att man inte kan äga det som verkligen betyder mest. Jag förstår att lycka inte är beständigt utan måste arbetas för, och återerövras. Men varför är smärta beständigt? Givetvis är den föränderlig, men den kommer att existera för alltid.

//Malin

11 kommentarer:

  1. Önskar att jag hade svaret på den frågan.

    Min fd pojkväns mamma förlorade sin dotter (hon var då 20 år gammal) för ett par år sedan och hon uttryckte precis det du gör.

    Det är obeskrivligt, orättvist, outhärdligt, fruktansvärt att några ska behöva uppleva det ni gör.

    All kärlek och stor kram, jag finns här om det skulle vara något. / Jennie

    SvaraRadera
  2. Det är smärtsamt att läsa det ni skriver. Absolut. Men jag tycker inte att det är utlämnande.. eller det är klart att det är, men vad gör det. Det är personligt. Det är sorg. Hur beskriver man sin sorg på ett icke utlämnande sätt?
    Det är ok att bryta ihop ute på gatan, det är ok att skrika rakt ut i en affär....ni har sorg. Det sista ni ska tänka på är vad andra tycker.

    Malin, du fanns där för John. Tänk inget annat. Han visste att ni fanns där för honom, det var därför han ropade, för han visste att om han gjorde det så kom mamma!

    Stora kramar från Maria A.

    SvaraRadera
  3. Det Är plågsamt att läsa, men också oerhört generöst av er att dela med er av era tankar...jag kan inte föreställa mig hur jag skulle hantera samma situation, men jag förstår att era liv från och med nu aldrig blir desamma.

    Tänker mycket på er och lär mig mycket av era ord /
    många kramar Therese (Agnes o Julians mamma)

    SvaraRadera
  4. Hej Malin!
    Jag har bloggat om min Ivar sedan han blev sjuk. Och ja, det är provocerande för många med utelämnandet, med att blotta sitt hjärta för andra och berätta. Men jag tror att det du delar med dig av, det du ger oss andra här ute ger mer positiva ringar på vattnet än negativa.
    I mitt bloggande har jag många gånger undrat om jag gör rätt. Och när jag nu skriver en bok så förstår du ju att jag fortsätter grubbla. Jag tror att du, liksom jag, väger dina ord på guldvåg för att inte utelämna Ellen, John, er.

    Syftet med min blogg var till en början att sprida information om nuläget till våra vänner. De som ville och orkade kunde läsa, övriga kunde hoppa över det. Men med tiden har bloggen både givit mig och många fler så mycket. Jag är försiktig med vad jag skriver, men kan inte säga att jag ångrat något.

    Jag går dagligen in på din familjs blogg om John och er. Jag tänker på er, skickar kraft och njuter lite extra av min medulloblastom-pojke som jag fick behålla. Er blogg ger mig en daglig påminnelse om att jag har ett ansvar. Jag har ett ansvar att njuta av Ivar. Jag har ett ansvar att lukta honom i nacken och ta vara på nuet. För att jag kan det. Och när livet är svårt och vardagen i skuggan av cancervärlden gör sig påmind, ja då är det bra att påminnas om att du gärna hade gjort vad som helst för att få byta plats med mig. Du hade gjort vad som helst för att få ha din John kvar hos dig.

    Jag är tacksam att jag får ta del av era tankar.

    Hör av er till mig om jag kan göra något för er, eller om ni bara vill prata.

    kram Helene, medmamma i medulloblastomvärlden.

    SvaraRadera
  5. Precis sådär kände jag med, eller känner, fast inte riktigt hela tiden...
    Det blir lite lättare men det finns fortfarande stunder då jag är där, där där du är och det är plågsamt, otroligt plågsamt.
    Det var bra beskrivet.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag önskar jag hade förmågan att formulera mig som du gör Malin. Du kan verkligen konsten att försöka få ut i skrift vad du känner. Det finns inget att skriva till dig mer än att jag fortfarande finns här. Uttrycket "allt är relativt" har fått en ny betydelse i vår cancervärld. Vi har VÅRT helvete men ni har ert ännu större. Jag har ju "bara" varit med om det näst värsta som kan hända. Att ens barn blir allvarligt sjukt. Ni har varit med om det värsta. Att förlora ett barn. Med de orden vill jag bara säga att jag kanske lite mer än de flesta kan ANA hur ni känner det, fast jag egentligen inte alls kan ha någon aning...Jag tänker på er massa gånger varje dag och jag är inte rädd för din öppenhet när det gäller döden. Din öppenhet är bra. Tusen eftermiddagskramar Lena

    SvaraRadera
  7. Jag börjar nästan gråta bara jag öppnar bloggen och ser bilden på John. Det gör jag flera gånger om dagen.
    Tack snälla Malin för att Du och Din familj delar med er till oss okända.
    Jag önskar så att jag kunde hjälpa till att lindra smärtan.
    Det är inte rättvist.
    Kramar från Josefine

    SvaraRadera
  8. Att orka sätta sina tankar i ord är stort. Att dela med sig är ännu större.
    Själv är jag inte ens där ni är, nere i det slutgiltiga helvetet, men orkar ändå inte formulera mig, för mig själv eller andra.
    Du är så öppen med dina tankar och jag är säker på att du o din familj får det stöd ni behöver bland era vänner men annars, hör bara av er.

    med värme
    Catarina

    SvaraRadera
  9. Jag lider med er! Det måste vara hemskt att inte veta var sin son är, vad han gör vad han äter, vad han dricker INGENTING! Att inte veta var sitt barn är, är den största sorgen och oron en mäniska kan bära på. Om ni ens hade fått veta var han var och att han mår bra så skulle det inte alls kännas lika tungt om man tänker efter. Därför kan vi bara hoppas att allt är bra med John och er och att ni fortsätter att kämpa för Ellens skull! Finns i mina tankar hela tiden!<3Anna

    SvaraRadera
  10. Hej Malin.
    Sitter framför datorn å läser er blogg, igen. Har läst den nästan varje dag, läst det du nu skrev flera gånger. Som andra sagt före mig, utlämnande javisst...men du har givit oss som inte kände John så bra, en chans att lära känna, få ta del av er John och ta del av ert helvetiska kämpande, lidande och allt hopp ni visat. Tacksam för er öppenhet, tacksam för att jag får chansen att ändra mina perspektiv, mina värderingar av vad som är viktikt, oviktigt, vad som betyder något. Jag är säker på att John har det bra nu, även om jag önskar att det vore tillsammans med er! Minnena ska du inte oroa dig över, de kommer alltid att finnas där och de dyker upp när du minst anar. Som någon annan skre, så tror jag också att John ropade på dig för att han visste att du kom när han gjorde det! En bra mamma, en underbar mamma!! Då vet barnen = John att att man = du alltid finns där!
    Stora kramar Anna A.

    SvaraRadera
  11. Nu läste jag ändå! Bara för att vi snacka igår :) Men jag läste inte allt.
    Tomas

    SvaraRadera