Första strålningsveckans sista dag!

Fredag den 8 maj 2009.
Sitter just nu utanför strålningsbehandlingsrum 5 och väntar. Innanför dörren pågår strålningsbehandling. Det är min pojke som strålas. John. En liten, orolig pojke med en kropp fylld av smärta - en cancer som är stark- men inte oövervinnerlig! Denna lilla människa förs in i salen på en sjukhusbädd för att sövas in i något främmande. Kroppen flyttas sedan över på mage, naken, underviktig, med kalt huvud och fastkilas i en mask, med skruvar vid en brits. Sövd, ensam och naken i ett stort rum med farliga och livräddande strålar lämnas min pojke. John. Tidigare så livsstark och ovetande om lidande. Nu så svag, trött, orkeslös. Cancern sliter hårt i honom nu. Han mår mycket dåligt, som just efter sin stora hjärnoperation. Han sover största delen av dygnet. Ibland vaknar han till, av smärta, eller för att han är kissnödig eller bara för att prata lite. Ofta ledsen och gnyr, men så bränner han av ett 1000 watts leende och värmer upp i rummet.
En vecka av rädsla har passerat, en vecka av hopp har passerat, en vecka av kamp, en vecka av smärta, en vecka av oro och ilska. Så kom lördag, så kom mormor och morfar. John blev sjörövare och sängen ett skepp, ballongen ett svärd. Hela den svarta smärtan som landat och slagit sig till ro i Johns huvud, i mammas och pappas och Ellens magar försvann för en stund. Mormor och morfar hjälpte oss att hitta lek och lite vardag...och mat. Det värmer och hjälper!
Titttar ner på innergården på Astrid Lindgrens sjukhus. Det är vår! Jag gissar att det är sötbärsträd som blommar ymnigt. Våren hittade hit- med ljus, solstrålar, kanske ett ljus för John. Strålar för John!! Det är de goda strålarna säger en vis pojke, kusin Daniel. Låt oss tänka så.

//Malin

4 kommentarer:

  1. Era ord slungar mig tillbaks i tiden. Jag läser varje ord, tar in, minns och berörs. Jag känner med er. Vet hur jag själv mådde under den här tiden, hur väggarna kom närmare och närmare, hur jag fick tala om för min kropp att andas. Om och om igen. Jag känner också igen mig i dessa nanosekunder av lycka, av naken, avskalad kärlek. Tag vara på den kraften, tusenwattsleendet från John som säkerligen värmde upp hela avdelningen, och glädjen när mormor och morfar kommer med energi. Nu, drygt två år efter avslutad strålning, och 1½ år sedan avslutad cellgiftsbehandling, är vardagen åter. Orken som jag aldrig trodde skulle komma tillbaks är åter här. Stark men skör. Jag orkar. Jag lever. Jag har aldrig varit så olycklig som nu, men heller aldrig så lycklig. Kära vänner, jag har tid. Jag har ork. Om jag kan bidra på något vis, hojta.

    Kramar om er,
    Helene, medmamma i medulloblastomvärlden

    SvaraRadera
  2. Jag tänker massor på John och på er, i alla vardagssituationer, i parken, när vi matar änderna vid sjön, här hemma där dagisbilden hänger på väggen.

    Jag önskar er allt gott och att livet inte skulle behöva vara så ofattbart hårt mot er.

    Stor kram,
    Ida, med Leonel och Elisa

    SvaraRadera
  3. Hej på er!

    Hoppas det är ok att vi kikade in på er blogg. Vet att ni har det skit nu, vi har samma skit minus strålningen...
    Tänker på er iallafall.

    Charlotte, Jonas & Gustav från Q84

    SvaraRadera
  4. Ni skriver verkligen fint och delar med Er av det svåra ni går igenom. Hoppas verkligen på att nästa vecka ska bli bra för hela familjen!
    Annacarin

    SvaraRadera