Måndagen den 26 oktober 2009.






JOHNS GRAV.

Johns urnsättning ägde rum den 23 september på Nacka norra kyrkogård vid gravplats T181. Vi har valt att plantera mycket enkelt utifrån vad vi och vad John skulle tyckt om. Just ovanför hans urna har vi planterat en enkel dvärgtall, som kommer att växa mycket långsamt. Jag har lagt dit en sten som jag älskade som barn. Ellen har lämnat en fin kotte. Johns kusiner Albin och Stina har lagt dit var sin sten. En sten formad som ett hjärta och en sten med orden "älskar dig". Albin och Stinas mormor och morfar har lämnat en leopard och ett kort med en dikt. Kusin Inez har lämnat en liten häst som ser precis ut som Johns favorithäst "Blixten".
Vi ska välja en sten till graven, men det dröjer nog innan den är på plats. Det har blivit en svår process för oss att ta tag i.
Hittills har Johns grav bara varit en plats för familjen. Jag känner att det är viktigt att det blir en plats för alla som vill minnas honom och som önskar att ha en plats som kan "samla tankarna för inre ro".
Nacka kyrka kändes som ett självklart val för grav- och minnesplasten till John, även om alla val varit oerhört märkliga och svåra att göra. Beslut kring ditt barns bortgång skall ingen behöva fatta. Alla som begravs på Nacka kyrkogård måste kremeras.
Vi önskade att Johns gravplats skulle finnas nära hans hem, nära hans familj. Sickla i Nacka var i ordets sanna bemärkelse Johns hemvist. Innan John var två år gammal berättade hans stolt för mormor och morfar, muttrarna Elin och Lelle att "Don (John) bor i Sickla". Vi har promenerat och haft pick-nick på gräs och stenhällar över nästan hela Sickla. Han, jag och Ellen gick ofta promenader till Järlasjön vid kyrkan för att mata fåglarna. Morfar har även lagat kyrkklockan i tornet på Nacka kyrka. Vi stod och pekade och funderade över hur morfar vågade vara så högt upp - han som är höjdrädd. Så detta var en plats som John hade en relation till, även om hans relation till kyrkan i övrigt var svag. Dessutom önskar jag och Mike att kunna ta kvällspromenader till kyrkogården med Ellen, att Johns minnesplats skall finnas nära i vår vardag, Ellens vardag. Någon kanske hellre minns honom någon annanstans. Vi delar i alla fall gärna en kvällspromenad men de som vill. Den som hellre vill gå dit på egen hand är varmt välkommen att göra det. Johns minnesplats är öppen för en var som vill dela den med oss. Vi vill att det ska vara en plats för liv och minnen. Vi kommer att ställa dit ett hjärta som kan fyllas med hälsningar och kärlekstecken. Och ljusen kan tändas i mörkret -hjälp oss med det....
//Malin

5 kommentarer:

  1. Till Johns Mamma, Pappa och Lillasyster Ellen!

    Jag har följt med er blogg och sörjer tillsammans med er fastän jag varken kände John eller känner er.

    Jag tror att det är ett bra sätt att bearbeta svåra saker genom att skriva om känslor och tankar. Alla mänskor har ju inte den förmåga eller begåvning som ni besitter. Att skriva om svåra saker är inte lätt, men samtidigt hjälper ni ju andra mänskor i liknande situationer, då ni delar med er era känslor och tankar. Och minnet av Johns lever.

    Tittade i dag på Johns vackra gravplats med alla fina ting som där finns. Det är skönt att platsen finns nära er så att ni kan besöka den ofta, tända ett ljus för honom, och den lille ängelpojken ser er säkert och småler mot er.

    Tänker på er.

    Hälsningar

    SvaraRadera
  2. Idag har jag inget mer än att jag tänker på er SÅ mycket.
    Varma kramar till er
    Catarina

    SvaraRadera
  3. Så fint så fint! Tänker ofta, ofta väldigt mycket på Er alla fyra! Stora Varma Kramar!

    SvaraRadera
  4. Det ser så fint ut, jag vill väldigt gärna gå förbi när det känns ok för er.
    Jag har ett speciellt ljus som ofta tänker på John när jag tänder. Det är ett litet vitt ljus som står på en bricka full med lena stenar jag hittat världen över, där finns också ett litet hjärta. Självklart så står det i fönstret så att han kan se det. Kram C

    SvaraRadera
  5. Hej fina familjen!
    Vilken fin grav ni har. Jag tycker nog att den här helgen har varit både hemsk och underbar. Vi har varit väldigt ledsna men samtidigt har jag känt mig närmare Gustav än på länge.
    Hoppas ni har det bra i allt.
    Kramar

    SvaraRadera