När John dog. Vem blev jag då? Ingen skönsång!

Lördagen den 6 februari 2010.
Den 3 augusti 2009 förlorade jag mitt förstfödda barn. Min fina John. Det innebar obegripliga och fortfarande (kanske aldrig) ej helt överskådliga konsekvenser i mitt och min familjs liv. Jag behöver stundligen under dagens lopp sortera i mina tankar, känslor och beteenden. Inte bara för att förstå varför jag generellt är som jag är (som jag alltid funderat över), utan även för att förstå vem jag har blivit, vem jag är och vem jag håller på att bli.
Vem är Malin som formats av livet med sin cancersjuke 3-årige pojke? Vem blir man av att lyssna till sitt barns smärta, gråt, ångest, oro, känsla och tankar om att vara drabbad av en dödlig sjukdom och tillsist vara döende? (Misstolka mig rätt: John klagade ALDRIG: han visste ju inget annat än sitt eget liv.) Vem är Malin som formats av livet genom att genomleva väntan vid sitt eget barns dödsbädd? Vad händer med en människa som tvingas att bära sin döende son till toaletten, som hör sin trötte son förlora förmågan att artikulera orden: "älskar dig", som känner att barnet inte längre har kraften att greppa handen när hon lägger den i sin, som för sista gången ser barnets trollskt bruna ögon slutas, som hör det sista andetaget? Vad händer med en sådan själ, en sådan människa, en sådan kvinna, mamma och Malin?
Har en människa som genomlevt sorgen och smärtan av att förlora sitt barn blivit beskuren av förlusten? Har jag blivit för alltid förminskad? Eller kan jag med en enkel funktionalistisk förklaring, säga att jag berikats av mitt liv med John och med bearbetad kris kan erfarenheten göra mig större?
Jag förväntar mig inga svar. Jag förväntar mig...jag vet inte längre, ingenting.

//Malin

4 kommentarer:

  1. Åh Malin, jag känner så väl igen mig i dina tankar, även om jag har min pojke kvar. Vem är jag nu? Jag gick från egna-företagar-kvinnan till att bli en cancermamma, vem ska jag bli nu? Och jag undrar fortfarande. Ivar blev sjuk i september 2006, och sedan dess undrar jag. Jag ser på livet anorlunda, och ofta, ofta vill jag ha mina gamla glasögon, min gamla syn tillbaks. Tomas Sjödin beskrev en gång förlusten av två av sina tre barn som om en röd strumpa åkt med i en vit-tvätt. Strumpan färgar av sig på ALLT i tvättmaskinen, det är som om en svag nyans färgar allt, ett filter över allt, ett raster, en skugga. Jag tycker det beskriver vad jag känner väldigt bra. Visst skrattar jag, visst är jag lycklig, ibland lycklig på ett ärligare och naknare vis än förr. Men ofta, ofta vill jag ha dåtiden tillbaks. Vår odramatiska och alldeles vanliga vardag, där jag oroade mig för krupp och maginfluensa. Det oroar jag mig inte för längre.

    kramar om dig, Helene

    SvaraRadera
  2. Malin
    Ibland undrar jag över hur det skulle vara att vara i din värld.
    Jag känner att mina ord inte kan trösta för jag vet inte vad jag pratar om. Jag kan bara säga vad dina ord och att du delar med dig betyder för mig. Jag oroar mig fortfarande för maginfluensa och att mina barn ska få kompisar och så vidare, men jag gör det mindre nu. När något känns jobbigt för mig så tänker jag på er och på vilken gåva livet är. När jag blir nervös över något tänker jag "vad spelar det för roll egentligen". Jag har ju min familj kvar. Spelar just denna sak jag oroar mig över någon som helst roll, på det stora hela? Ofta kan jag på så sätt sätta saker i perspektiv och glädjas mycket mer åt livet, familjen och mig själv!

    Så tack för att du delar tankar och känslor. Jag önskar givetvis att du inte behövde göra det. Men det vet du att jag gör.

    Jag har inte heller några svar.
    De varmaste kramar till dig och din familj från Maria A.

    SvaraRadera
  3. Jag har inga svar på alla dina frågor jag heller. Jag vet bara att det enda som sitter kvar på mitt kylskåp efter att jag rensat upp är DITT julkort. Du betyder väldigt mycket för MIG. Trots din sorg har du förmågan att ge en massa kärlek till andra. På det sättet är du i alla fall inte föminskad. Varma kramar

    SvaraRadera
  4. Malin.

    Jag gråter, tårarna rinner....
    Fortfarande tillhör jag den lyckliga skara som inte varit i närheten av din smärta, sorg, saknad.... ja helt enkelt "ovetandes" om livets svartaste sidor. Jag tillhör fortfarande de som kan oroa oss för svininfluensor, vinterkräksjukan, utebliven sömn & matvägran ....sådana "små" saker.
    Men jag omvärderar dagligen sakers betydelse, försöker att se dem i ett större sammanhang. Genom er blogg har jag fått följa Johns & er kamp, ert öde och jag har givits chansen att lära mig mer om livet. Jag tänker att jag ska bli bättre på att ta dagen som den kommer och njuta av det som är här och nu....kanske blir jag lite bättre på det varje dag.

    Hur man kan "genomleva och överleva" är frågan....
    Jag önskar att du aldrig behövt genomleva allt detta!

    Stora varma kramar till dig, Micke & Ellen / Anna A.

    SvaraRadera