Att byta fokus! Blir stark och glad igen efter ett litet tapp!

Måndag den 6 april
I lördags ringde vår ansvariga läkare Stefan Holm. Svaret från det tyska teamet hade kommit. De rekommenderade förstås strålningsbehandling och deras svar hade fått Stefan att vilja fundera ett varv till. Vi var precis på väg till Huddinge sjukhus för omläggning av Johns CDK (central dialyskateter), eftersom den börjat se infekterad ut. Det är två slangar som hänger ut från hans bröst på vänstersida, in- och utfart för blodprover, medicinering och stamcellsskörd. Stefan sade att han ville återigen fundera och ta kontakt med en läkare i Göteborg och ytterligare ett par kollegor för att överväga beslutet angående Johns fortsatta behandling. Den kvinnliga läkaren i Göteborg har drivit ett stort forskningsarbete om medulloblastom (Johns cancerform). Känndes oooootroligt tungt. Nu stod allt på ända igen. Jag hade precis tagit mina sista djupa andetag för största möjliga fokus på högdosbehadnling och isolering under ett antal veckor, vilket skulle inledas om bara ett par dagar. Försökte tänka positivt, att många ta del och ger sig tid att fundera över detta viktiga beslut. Gick upp och pratade med Britt, läkaren på B76 på Huddinge. Hon var mkt stöttande, talade om Johns goda förutsättningar; med liten spridning, god allmänhälsa, närvarande och positiva föräldrar och förkunskaperna vi har om att han kommer att behöva mycket stöd i framtiden. Åh, vad det värker i mig. Oro om hans överlevnad, och om allt går vägen- oron för hans framtid. Jag har svårt att skriva. Jag är rädd...

Idag har vi träffat Stefan på Q84:s mottagning. Han bedömmer efter kontakt med många framstående läkare i barnonkologi att John behöver strålbehandling. Utifrån det behandlingsprotokoll John står under så krävs den insatsen nu. Spridningen i ryggen har inte reagerat som önskat och därför återstår endast strålning som egentligt alternativ. Han upplyser oss om att man tittar på den del av tumören som reagerat sämst för att kunna fatta ett bra beslut. Det är ju den delen som måste bort för att John ska bli frisk. Jag har nog själv fokuserat mest på det positiva resultatet - att tumören i hjärnan faktiskt är borta. Det verkar ju inte hjälpa - allt måste ju bort som sagt. Vi pratar igenom en del av Stefans tankar. Går igenom fördelar med strålning, vilket vi inte riktigt gått in på förut.
Nu inleder vi med ett möte med strålningsdoktorerna på onsdag. Därefter start så fort som möjligt (om ca 10-14 dagar). Strålningsbehandlingen pågår varje vardag under sex veckor,därfter görs en magnetröntgen. Sedan skall John återigen genomgå cytostatika behandling. Det blir sex block med cytostatika. Dessa görs med ett intervall om sex veckor. Skit, vad länge vi ska hålla på!!! Sen....sen finns inget mer. Är trött nu, vill ligga ned. Vill gråta, men orkar inte ikväll. I morgon ska jag vara med på Tendens och prata om föräldraskap och gränssättning. Känns ironiskt...

Vi blir i alla fall hemma nu, hela familjen. Jag försöker tänka på det. Fira påsken tillsammans. John kommer att slippa vara så infektionskänslig. Det betyder att vi kan leka mer med Malte! Kanske kan jag gå på min morfars begravning. Jag behöver det! Jag behöver även hitta styrka. Ska leta efter det nu. Jag kryper upp i soffan med John och Mike. Ellen sover. Tappade energin under ett par dygn. Ska fixa det, på en gång. Vi ska hålla hakan högt!

//Malin

10 kommentarer:

  1. Fortsätt kämpa Vi tänker på Er alla!! Stålning låter inte så kul för en lekman men ni har och göra med de bästa experterna i världen så det kommer att gå bra!!

    SvaraRadera
  2. Kram, styrka, kärlek och massa tankar från oss! / Jennie

    SvaraRadera
  3. Instämmer med förra inlägget.

    Lyssnade just på Malin på radion.
    Du säger många tänkvärda viktiga saker.
    Vill tipsa er som läser att man kan lyssna på
    programmet via webben i efterhand via sr:s hemsida.

    Kramar

    Malin T

    SvaraRadera
  4. Malin-Gumman! Du är sååå otroligt suverän i Ditt skrivande! Jag gråter! Du förmedlar så fantastiskt fint om rädslan, skräcken, tröttheten men också hur Du hittar det positiva efter "humörtappsvängarna". Klart Du och Din världens finaste familj ska ha en underbar påsk och "bara få vara" och stärka upp Er inför nästa omgång! Å Ni vet, Mike o Du o barnen, att är det minsta vi kan bidra med så säg till!! Å så dagens dos av varma, STOOOORA, stärkande, "vila-i-min-famn-o-luta-Er-tillbaka-lite"-KRAMAR!!

    SvaraRadera
  5. Håller med och vill skicka en massa positiva tankar och energi till er inför den fortsatta behandlingen!!
    kramar Shiva

    SvaraRadera
  6. Magnus Karlsson8 april 2009 kl. 00:05

    Vi tänker på er. Försök atthålla huvudet högt och kämpa på som ni gjort hitills. Inget berg är förstort att förflytta bara men tar lite i taget. mvh Magnus & Marie

    SvaraRadera
  7. Rickard Johansson8 april 2009 kl. 05:03

    Skickar positiva tankar, hoppas på den nya behandlingen.
    Hoppas ni får en trevlig påskhelg tillsammans.
    Kämpa

    Rickard

    SvaraRadera
  8. Läste nyligen på bloggen om ändringen i behandlingen.....förtår att det känns tungt för er eftersom ni var så inställda på Huddinge. Du var underbart bra i radion Malin! kram Annacarin

    SvaraRadera
  9. Ni skriver så otroligt öppet och ärligt om det ni går igenom. Vilka fantastiska ungar ni har! Tänker på er! Många varma kramar Tina Trygg

    SvaraRadera
  10. Helene, medmamma i medulloblastomvärlden17 april 2009 kl. 10:57

    Kära familj,
    Jag läser er blogg för första gången, och känner hur min mage åker berg-och-dalbana tillsammans med er. Jag känner igen mig i vanmakten, i oron och i den frustrerande ovissheten. Den enda trösten är att det är många kloka människor runt om er på sjukhuset, ja i hela världen, som forskar och kommer vidare.

    När jag var där ni är nu förstod jag inte hur jag, hur vi skulle orka ta oss igenom allt. Nu är vi igenom. Det finns inga råd, inga tröstande ord som kan göra någon nytta, men jag vill ändå uppmuntra er att göra det ni gör. Dvs försöka få till en vardag en stund här och där, trots det enorma undantagstillsånd som råder. Det ger kraft att orka vidare. Och det verkar ju som att ni är duktiga på att inte låta cancern ta mer plats än den måste.

    Jag kramar om er och tänker på er.

    Helene
    PS. vi sågs som hastigast i föräldrarummet för några veckor sedan när vi hade föräldrafika där.Det var så jag fick er adress. DS

    SvaraRadera